SESUAI KER WARNA BAJU NI DENGAN AKU YER????

selalu masalah ini akan kita hadapikan..tambah lagi bila tengok cantik tapi bila pakai tak sesuai..
ada jer mulut mulut nak berkata..

kat sini umie kongsikan sedikit tips insyaallah membantu nnt..


warna baju vs warna kulit


● Kulit putih 

-sangat sesuai mengenakan warna-warna pastel seperti 

coklat muda, biru muda atau merah jambu. 

● Kulit kuning langsat 
-lebih cantik mengenakan warna-warna tropika 

(jingga, hijau, merah, kuning dan biru) 

● Kulit sawo matang 

jangan ragu untuk memilih warna ungu dan maroon agar anda terlihat lebih menarik

 Kulit gelap yang eksotik

 sesuai jika menggunakan busana warna tanah yang lembut.


● Hati-hati, jangan sampai anda melakukan perkara berikut ini :

- Nekad menggunakan warna busana yang terlalu kontras dengan kulit. Misalkan berkulit hitam sementara busana yang dikenakan warna shocking pink. Penampilan anda akan terlihat berat sebelah! Namun jika ada acara istimewa tidak salah menggunakan warna-warna kontras ini.

- Memakai aksesori dari rambut ke kaki yang warnanya tidak matching dengan warna baju yang dikenakan. Ini jelas berlebihan jika dipakai saat hari raya.


Kenali kelompok warna

Warna Sejuk Selalunya akan memancarkan kesan ketenangan, dingin, impersonal, kenyamanan, sifat pemeliharaan dan, dan seperti antiseptik. Warna Sejuk antaranya Biru dan Hijau

Warna Panas
Biasanya membawa sisi emosional, seperti mulai dari optimism hingga kekerasan yang kuat. Warna merah, kuning, pink atau jingga boleh membuat kegemparan ataupun kemarahan. Warna Panas ialah Merah, Pink, Kuning, Emas, Jingga

Paduan warna panas dan sejuk

Biasanya menggabungkan ketenangan dan keramaian. Warna yang muncul dari paduan keduanya, seperti biru dan merah atau biru dengan kuning. Untuk hijau lebih kepada paduan warna panas dan sejuk Paduan warna panas dan sejuk: Ungu, Lavenda, hijau, Turqoise, Beige

Warna Natural
Biasanya akan membantu memfokuskan warna lain atau menurunkan warna yang mungkin sangat kuat melebihi yang lain. Untuk warna hitam, coklat, emas, beige lebih ke warna panas, sedangkan putih, perak, dan abu-abu lebih mengarah ke warna sejuk. Untuk warna sejuk dan panas tersebut, lebih fleksibel daripada merah ataupun biru. Termasuk Warna Natural : Hitam, Kelabu, Perak, Putih, Putih Gading, Coklat dan Beige.




ok...dah baca semua kan..umie harap ini membantu kalian semua..

^_^




Comments

Popular posts from this blog

JENIS- JENIS MATERIAL UNTUK T-SHIRT

BAJU PRINTING SERENDAH RM 12 (2014)